دیروز بعد مدتها با یکی از دوستان همسرجان قرار گذاشتیم و پیک نیک خانوادگی رفتیم. البته سعی کردیم همه چیز را رعایت کنیم اما بعید می دانم که آنقدر موثر بوده باشد. خانم دوست همسرجان هم مانند من باردار بود البته چندین ماه جلوتر از من. آنها یک پسر  تقریبا سه ساله هم دارند. کنار ساحل دریاچه رفتیم و اتفاقا محل سایه دار خلوتی هم پیدا کردیم. تا آقایان بساط زغال و کباب به پا کنند من و میم جان هم به سایر امورات رسیدیم. به پسرشان حسابی خوش گذشت و تمام مدت در آب بازی می کرد. پسرشان با اینکه دارد به سه سالگی نزدیک می شود هنوز حرف نمی زند.  کلمات را می گوید اما جمله سازی نه. خودشان می گویند چون تمام مدت در خانه است و تعامل چندانی با بچه های همسن و سالش ندارد، باعث شده دیرتر به حرف بیاید. از طرفی چون فارسی و انگلیسی اش قاطی شده موقع جمله سازی گیج می شود. اینها تجربه هایی است که در غربت اتفاق می افتد وقتی سیستم حمایتی هم اطرافت نیست، با همان مقداری که بلدی و از این کتاب و آن وبسایت و فلان دوست می شنوی تربیت بچه را پیش می بری و گاهی بچه هم آسیب می بیند. من این چیزها را که می بینم نگران می شوم. فردا من چه سیستمی را پیش ببرم تا کودکم در یک سیر طبیعی رشد کند. یک نکته ی دیگر اینکه ما ترم پیش یک جلسه ی آموزشی در مورد نحوه ی تعقیب سیر رشد ذهنی و رفتاری کودکان داشتیم. چندین مدل پرسش نامه هم کار کردیم تا به کمک خود والد و در بعضی موارد مشاهده ی واکنش های کودک احتمال اختلال رفتاری را بسنجیم. خیلی دلم می خواهد در یک بستر دوستانه با میم جان این تست ها را انجام بدهیم اما می ترسم با واکنشی متوجه بشوم که خوشایند نباشد مثلا بگویند عیب روی بچه مان می گذاری و این حرفها. خلاصه اینکه می خواهم دفعه ی بعد که بیرون رفتیم به صورت غیر مستقیم تعدادی از سوالها را بپرسم و اگر متوجه نکته ی غیرعادی شدم ترغیبشان کنم سراغ یک متخصص بروند. به نظرم مهم است که احتمال عواملی غیر از تنهایی و غربت را رد کنیم.

نظرات 2 + ارسال نظر
تیلوتیلو دوشنبه 26 خرداد 1399 ساعت 23:02 https://meslehichkass.blogsky.com/

دقیقا میفهمم که از الان نگرانی هات برای نی نی شروع شده
این حس تمام مادرهایی هست که دغدغه خوب و سالم بزرگ کردن بچه شون را دارند...
همه بچه ها شبیه هم نیستند و تفاوتهای زیادی دارند بخصوص محیطی که در آن رشد میکنند خیلی موثره ... آرامش مادر و کودک و حتی پدر در ماههای بارداری و ماههای اول تولد در روند رشد خیلی خیلی مهمه ... میدونم که همه اینها را بهتر از همه ما میدونی... اما اینهمه نگران نباش... مطمئن باش پدر و مادر اون کودک هم به سهم خودشون خیلی چیزها را بررسی کردند و حواسشون به خیلی نکات هست ولی به روی خودشون نمیارن ... انشاله که اون بچه هم هیچ مشکلی نداره و فقط مهارت گفتاریش هنوز به اندازه لازم پیشرفت نکرده... هرچند همون هم نیاز به بررسی و تصحیح داره، چون گاهی این تعلل باعث پشیمانی میشه...

به خیلی چیزا فکر میکنم این روزا. از یادگیری زبان و حرف زدن گرفته تا نحوه ی تربیت. با همسر هم خیلی حرف میزنیم در این موارد، قرار شده دنبال کتابهای خوب بگردیم کم کم.
در مورد این دوستمون هم، درست میگی متوجهم خودشونم نگرانند اما بعضی وقتها نیاز به یه تلنگر هست تا از اون پوسته ی امن کاذب بیرون بیان و واقعا یه فکری بکنن

لیلی۱ دوشنبه 26 خرداد 1399 ساعت 14:11

سلام خانم صحرا حتما علایم اوتیسم را هم بررسی کنید

سلام لیلی جان. با توجه به اطلاعات ناقص من بعیده که توی طیف باشه، چون همه واکنشهاش کاملا طبیعیه و فقط قسمت جمله سازی هست که هنوز موتورش راه نیفتاده، احتمالا طبیعی هم هست اما خوب به قول اینجایی ها
better safe than sorry

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد