نان

بعضی چیزها تا نباشند خلاشان را در زندگی حس نمی کنی.‌ مثال خیلی ساده ای دارم. مثلا از وقتی در این بلاد دور منزل گزیده ایم دیگر غذاهای نانی اصلا به کاممان مزه نمی دهد. در میان نان های باگت بعد از کلی آزمون و خطا نان whole wheat والمارت را به عنوان نان صبحانه انتخاب کرده ایم. برای سایر غذاهای نانی همه جور نانی را تست کرده ایم. از نان بربری فروشگاه عربها تا نان لواش و سنگک مارکت ایرانی ها. اصلا بگو اندکی به مزاقمان خوش بیاید. در خانه پدری که بودم چند سال آخر نانوایی محلمان نان سبزی خیلی خوشمزه ای پخت می کرد که مزه ی فوق العاده ای داشت. گاهی که مادر داغش را با خودش می آورد خالی خالی می خوردم و چه مزه ای! به افغانستان که کوچ کردم مدت کوتاهی که خانه پدری همسر جان سکونت داشتم نان شده بود بلای جانم. نمی دانم خمیرش بود یا آبش که باعث تورم معده ام می شد‌ تا این که در خانه ی خودمان در کابل سکنی گزیدیم. همسر جان یک نانوایی درجه یک پیدا کرده بود که نانهایش حرف نداشت. نان تنوری درجه یک با طعم عالی.از آنجا که آمدیم دیگر هیچ نانی به دهانم مزه نمی دهد. دوستان و آشنایان اینجا خودشان در خانه نان درست می کنند به رسم مردمان کشورم که پختن نان یکی از وظایف روزانه ی خانم خانه است و مشکل چندانی ندارند. من اما نه تا به حال نان پخته ام و نه وقتش را داشته ام. بنابراین مجبورم با همین نانهای بی مزه سر کنم و دندم نرم که هیچ وقت سراغ این هنرهای خانه داری نرفتم!

نظرات 6 + ارسال نظر
فرشته شنبه 2 تیر 1397 ساعت 00:08

نه اینکه صبحانه خیلی وعده دل انگیزی هست نانش هم .....
خدا صبرتون بده ولی خوب بعد یه مدت عادت میکنی

آره فرشته جان. خصوصا واسه من که صبحانه یه طورایی وعده ی اصلی هست

نازمهر یکشنبه 20 خرداد 1397 ساعت 01:18 http://nazmehr.blogsky.com/

صحرای عزیز سلام.
امروز اتفاقی به وبلاگتون آشنا شدم و آرشیو رو خوندم.براتون آرزوی موفقیت دارم و خوشحالم که نوشته هاتون رو میخونم

سلام نازمهر عزیز. ممنونم از حسن نظرت.

تیلوتیلو جمعه 18 خرداد 1397 ساعت 23:08

سلام دختر گل
بعد از مدتی عادت میکنی و برات عادی میشه
اما کلا پختن نان به نظرم ایده خیلی خوبی نیست... شاید برای تفریح و امتحانی تجربه خوبی باشه ولی به طور کلی نه...
امیدوارم روزگارت شیرین و شاد باشه

من که در خودم نمی بینم نون بپزم گندم جان ولی عادت که هنوز نکردم.

کیهان جمعه 18 خرداد 1397 ساعت 23:04 http://mkihan.blogfa.com

نمی دانم چه سری در پختن نان در اینران است.انگار خاص این مملکت هستند.بد ترین نانهای ایرانی باز هم مزه بسیار بهتری دارند.البته ذایقه است دیگر

نمیدونم از خاکه یا از آب یا از طرز پخت. هرچی هست طعمش بینظیره

ابانا سه‌شنبه 15 خرداد 1397 ساعت 23:46

اخه این دیگه خیلی هنر میخاد واقعا هرکسی بلد نیس ضمن اینکه وقتگیره.
تصور کن نون سنگک دااااغ با اش! یا نون بربری تازه با پنیر گردو!! بازم بگم؟؟!

اینجا هست اینا ولی دیگه ا ون مزه ی قدیم رو نمیده

tarane fn یکشنبه 13 خرداد 1397 ساعت 17:25

یادش بخیر خاستگار کردی داشتم که تو جلسه اشنایی گفت باید نون بپزه زن خونه و من نان نانوایی را قبول ندارم با خوندن پستتون یاد ایشون افتادم . خب بانو تو عصر امروز معمولا کمتر کسی این هنر داره در مقابل نداشتن این هنر شما خالق کیک های خوشمزه و سفره های با سلیقه هستید

ممنونم خانم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد